Évtizedekig tartó elhanyagolás után ez a könyv Achille Bologna, a két világháború közötti olaszországi fotóművészet egyik legkiválóbb alakjának alkotásait eleveníti fel. Összeállítását az évek során súlyos veszteségeket szenvedett bolognai archívum visszaszerzése tette lehetővé. Először a második világháború alatti torinói bombázások tizedelték meg, majd több ezer megmaradt mű elveszett szerencsétlen körülmények között. A jelenlegi archívumban azonban még őrzik a művész mintegy hétszáz lenyomatát, amelyekből válogatást adunk meg ebben a kötetben.
Maria Antonella Pelizzari bevezető esszéje Bologna művészeti útját követi nyomon az 1910-es évek elejétől a negyvenes évekig, amikor is befejezte fényképezését. Felfedi Bologna evolúcióját a festői, meghitt modortól a modernista stílusig, amely az "új fotográfia" élvonalába helyezte. Az esszé tartalmazza Bologna fotóművészet népszerűsítő tevékenységét is, a befolyásos Il Corriere Fotografico folyóirat társigazgatója, az éves Luci ed Ombre szerkesztőbizottságának tagja , a Come si fotografa oggi című alapkönyv szerzője. , és az évente megrendezett Nemzetközi Fotóművészeti Szalonok egyik szervezője , amely a „legérdekesebb, legeklektikusabb, élénk és kozmopolita fotókiállítások, amelyeket hazánkban valaha is láthattunk" (a Corriere Fotografico szerint , 1958. május).